fbpx

הידרופוניקה – ממצרים העתיקה ועד היום

איתי לוי

    הידרופוניקה היא אחד הנושאים החמים ביותר בעולם הגידול האורבני.

הידע הזמין, היתרונות הרבים והפיתוחים הטכנולוגיים הפכו את ההידרופוניקה לאפשרות זמינה לכל מגדל, בין אם מתחיל או מקצועי. לכאורה, הידרופוניקה היא סמל לחדשנות בחקלאות במאה ה-21, אבל מיד נגלה שמקורות השיטה הרבה יותר מוקדמים מכך.

בסוף הפוסט תכירו את ההיסטוריה והמקורות של שיטת הגידול ההידרופונית ואת הפוטנציאל הגלום בה בעתיד.


מסתבר שכבר בעולם העתיק אנשים הבינו את היתרונות של גידול צמחים בהידרופוניקה.

התיעוד הראשון של גידולים הידרופוניים הוא ממצרים העתיקה! המצרים הקדמונים השרישו וגידלו צמחים במכלי מים. האגדה מספרת שבגנים התלויים של בבל, שנבנו ע"י נבוכנצר השני כ700 שנה לפני הספירה, נשתלו צמחים שגדלו בתעלות עם מים זורמים.

גם בסין מגדלים אורז, סויה וגידולים נוספים בבריכות הבנויות על טרסות כבר אלפי שנים, ובדרום אמריקה האצטקים הקימו איים מלאכותים באגמים לגידול צמחים במים. הגנים צפים, שנקראו צ'ינמפאס, האכילו מאות אלפי אנשים ופעלו עד להגעת הספרדים במאה ה-16.

 


בעידן המודרני, להידרופוניקה היה תפקיד חשוב במחקר על הפיזיולוגיה של צמחים.

גידולים במצע מנותק אפשרו לחוקרים לראשונה להבין מה צמחים אוכלים – זאת אומרת אילו יסודות וחומרי תזונה צמחים צריכים – ומאיפה הם מקבלים אותם.

מסתבר, כך גילו, שתפקיד האדמה בשביל הצמח הוא בעיקר תמיכה בשורשים ובמבנה הצמח ומקור של מינרלים. חומרי התזונה עצמם נקלטים בצמח במים- דרך השורשים. אז מסתבר שצמחים יגדלו מעולה בלי אדמה, כל עוד יקבלו מהמים את כל האוכל שהם צריכים.

במהלך מלחמת העולם השנייה כוחות הברית הקימו יחידות הידרופוניקה בבסיסים במספר איים באוקינוס הפסיפי, וסיפקו מזון טרי לחיילים הלוחמים בחזית. לאחר המלחמה, צבא ארה"ב המשיך במחקר ופיתוח של הידרופוניקה. עד שנות ה-70, התפתחויות טכנולוגיות רבות הפכו את ההידרופוניקה לשיטה זולה, יעילה וזמינה לכלל.


 

ומה לגבי העתיד של הידרופוניקה?

 

העתיד כבר כאן! הידרופוניקה נכנסה למיינסטרים כשיטת גידול יעילה, שמסוגלת לתת מענה לכמה מהבעיות הכי גדולות של העולם ה

מודרני – מחסור במזון, מים ושטחי גידול. בעזרת השיטה ניתן לייצר פי עשרה יותר תפוקה ולבזבז פחות ממחצית כמות המים והדשנים בהשוואה לגידולים באדמה- וכל זאת בשטח קטן משמעותית משדה חקלאי רגיל.

 

ההידרופוניקה עוזרת לנו לעזור לעולם.

היום, יותר חקלאים מאי פעם עוברים לגדל בשיטות הידרופוניות ומצטרפים למאבק לעולם בריא ונקי יותר. כמוהם, גם מגדלים ביתיים מכל העולם נוהרים אל ההידרופוניקה, ומגדלים אוכל טעים, בריא וטרי למשפחה וחברים, ומחנכים רבים מבינים את נפלאות ההידרופוניקה ככלי חינוכי בכיתות ובבתי הספר.

 

 

החזון שלנו, ב'אקדמיה לגידול ביתי', הוא להנגיש את הגידול הביתי וההידרופוניקה לכל אחת ואחד.

אנחנו מבינים את היתרונות הנפלאים של השיטה, מבחינת קיימות ושמירה על הסביבה- וגם כמה טוב זה מרגיש להכניס ירוק לחיים ולגדל לעצמך אוכל טעים ובריא! אבל אנחנו גם מבינים שלא לכל אחד יש את הידע הנדרש כדי להתחיל (או את הזמן כדי ללמוד).
אנחנו רוצים לעזור לכם לתכנן ולבנות את הגינה המושלמת שלכם ולתת לכם את כל הכלים כדי להתחיל לגדל ירקות הידרופוניים טעימים.

 


הדרכה והקמת מערכת הידרופוניות בביתכם

אנחנו נלווה אתכם בכל השלבים של ההקמה, החל מהתכנון ובחירת המערכת, דרך ההקמה עצמה ועד לשתילת הצמחים הראשונים. לאחר ההקמה, האקדמיה תספק לכם מעטפת לימודית ותמיכה מלאה בכל שאלה ובעיה.

 

 

 


למדנו על העבר, ההוה והעתיד של שיטת הגידול בהידרופוניקה.
מקווים שהמאמר הזה עזר לכם להכיר את ההיסטוריה של ההידרופוניקה.

שתפו אותנו בתגובות מה המאמר חידש לכם.

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אתכם
איתי לוי
טיפול בטרריום -כל מה שצריך לדעת
איתי לוי
אין דבר כזה סוקולנטים!
איתי לוי
שמן נים- פתרון קדוש לבעיות מזיקים
איתי לוי
3 סוגי מערכות הידרופוניקה שיתאימו לכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להיות הכי מעודכנים?

השאירו פרטים והרשמו לניוזלטר החינמי!