fbpx

טיפול בטרריום -כל מה שצריך לדעת

איתי לוי
הטיפול בטרריום הוא קל ופשוט ולכן גידול טירריום הוא בחירה מושלמת גם עבור אלה שלא תמיד זוכרים להשקות את הצמחים שלהם.

טרריות הן כלי זכוכית (לרוב), סגורים או סגורים למחצה, היוצרים מיקרו-אקלים אידיאלי לגידול צמחים. בתוך הטרריום מתקיים מארג אקולוגי מרתק – פיסה קסומה של טבע בתוך הבית שלנו. העיסוק בטרריום הוא תחביב מהנה ומרגיע, המספק ביטוי אומנותי וגם אסתטיקה לבית. הטיפול בטרריום יכול להיות חוויה מעשירה ומלמדת גם בעבור ילדים אשר צופים במערכת האקולוגית המיניאטורית אשר מתהווה לנגד עיניהם. 

אז אם הייתם בסדנא האחרונה שלנו להכנת טרריום, או אם גם אתם הצטרפתם לטרנד הטרריומים שסוחף את עולם הצמחים, הנה כל מה שתצטרכו לדעת על מנת לספק לטרריום שלכם את התנאים המושלמים. 

לפני שנתחיל עם הוראות הטיפול בטרריום שלכם, הנה שני עקרונות שמהווים את הבסיס למערכת האקולוגית הקטנה שלנו יותר-
  • מחזור המים –  ממש כמו בטבע, בתוך הטרריום מתקיימת מערכת קטנטנה של אקלים – הצמחים שלנו שואבים את המים מהמצע אל העלים ומשם אל האוויר. במקרה של טרריום סגור, המים מתעבים על דפנות הכלי וזולגים חזרה אל המצע. לכן כמעט ואין אובדן מים במערכת סגורה מסוג זה, ונצטרך להוסיף מים רק לעתים רחוקות או במקרה בו פתחתנו את הטרריום לזמן ממושך.
  • מחזור חמצן ופחמן דו חמצני (פד"ח) – כשאנחנו נושמים, אנחנו צורכים חמצן ומפיקים פד"ח. חיות, חיידקים, פטריות וצמחים גם הם נושמים חמצן. לצמחים יש כשרון ייחודי – פוטוסינתזה – היכולת להשתמש באנרגיית אור שמש ע"מ לעשות פעולה "הפוכה" לנשימה- צריכת פד"ח מהאוויר ליצירת סוכרים, ותוצר הלוואי הינו חמצן. לכן, על מנת שהטרריום יתפקד כמערכת אקולוגית סגורה נצטרך בנוסף לצמחים גם חיידקים, פטריות או חרקים. אל תדאגו, לא נשלח אותכם לצוד יצורים למיניהם –  סביר להניח מצע הגידול שלכם כבר מלא בהם.

הוראות הטיפול בטרריום:

  1. בחירת כלי וצמחים – כמו שאנחנו ממליצים בסדנאות גידול הצמחים שלנו, המתכון להצלחה עם הטרריום שלכם הוא הכרת הצמחים שבחרתם לגדל והתנאים האידיאליים עבורם. ננסה לייצר בטרריום שלנו סביבה אשר מתאימה לצמחים שבחרנו. 
    לדוגמא, טרריום סגור לחלוטין מתאים לצמחי ג'ונגל אוהבי לחות. טרריום כזה יכול להשאר סגור כמעט תמיד ובכך לשמור על לחות גבוהה. לעומת זאת, טרריום עם סוקולונטים צריך לחות נמוכה וחלופת אוויר גבוהה יחסית, לכן נבחר טרריום פתוח (ללא מכסה) או שנפתח את הטרריום לאוורור כל יום.
  2. השקיה- השקיה נכונה היא קריטית לטרריום משגשג. לשמחתנו הרבה, זה לא מצריך ממכם הרבה. סוג הטרריום משפיע מאוד על צורת ההשקיה- טרריום סגור צריך השקיה מועטה מאוד, "שלוקים" בודדים, רק על מנת לפצות על אובדן המים שבורחים מהכלי. לעומת זאת טרריום פתוח נשקה כאשר הוא מתייבש, בדומה לגידול בכלי גידול רגיל. בהתאם לסוג הצמחים והטרריום, המצע צריך להיות לח עד רמה מסוימת, אך לעולם לא ספוג במים. צמחים טרופיים יעדיפו מצע רטוב בעוד סוקולנטים יעדיפו רטביות עדינה מאוד.

  3.  תנאים סביבתיים – על מנת שהטרריום שלנו ישגשג, נצטרך לספק לו את התנאים הסביבתיים האידיאלים בהתאם לסוג הטרריום והצמחים בחרנו. איפה נמקם את הטרריום? כמה אור יגיע אליו? מה היא הטמפרטורה באיזור? שאלות מכווינות אלה יכולות לעזור לכם לבחור סביבה מתאימה. שימו דגש מיוחד על סוג הצמחים – צמחים טרופיים בטרריום יתייבשו מהר מאוד אם נניח אותם באור שמש מלא. לעומת זאת, טרריום עם צמחים סוקולנטים יעדיף איזור מואר מאוד ואפילו שמש ישירה. במידה ואין לכם הרבה אור שמש בבית, הוספת תאורה מלאכותית על הטרריום בשעות היום יכולה לעזור מאוד.

  4. גיזום צמחים מתים – עם הזמן צמחים מסוימים בטרריום שלכם ישגשגו יותר מאחרים, יצמחו לגובה, וייתכן ויסתירו את נוף הטרריום. גדילה רבה וצמחים שהצליחו פחות, כמו גם ענפים ועלים מתים, ידרשו גיזום והסרה מהטרריום על מנת למנוע הצטברות ריקבון בכלי. נצלו את ההזדמנות בשביל לטפח את הצמחים שלכם – גיזום בצורה שמטפחת את צורת גדילה אסתטית בעיניכם. השתמשו במספריים, מלקחיים, פינצטה ו/או כף קטנה על מנת להוציא בעדינות את החלקים המתים. 
    טיפ: מגדלי טרריום מקצועיים מוסיפים לטרריות קפזנבאים – חרקים קטנטנים אשר ניזונים מחומר צמחי מת, עובש ורקב ומייצרים מהם חומר דישון טבעי – אלה הם צוות הניקיון של הטרריום! ניתן למצוא קפזנבאים בכל ערימת צמחים נרקבים, בכל היבשות למעט אנטרטיקה. בנוסף, חנויות אקווריומים וזוחלים מסוימות מוכרות אותן.



  5.  ניקוי הדפנות – מספר פעמים בשנה יש לנקות את דפנות הטרריום מלכלוך וירוקת המצטברים בעקבות הלחות. השתמשו במטלית לחה על מנת לנגב את הדפנות. במידה והטרריום צריך השקיה, ניתן לשטוף עם מעט מים משפריצר את הדפנות לאחר הניגוב. שימו לב, אנחנו לא רוצים להוסיף יותר מידי מים לטרריום.

  6. תשומת לב – טרריום הוא דבר חי. הפינה הטבעית הקטנה שלכם מורכבת מכל הדברים אשר חיים בתוכה. כמו כל דבר חי, הטרריום משתנה כל הזמן. היו ערניים לטרריום שלכם, הסתכלו עליו מידי יום, נסו לאמוד את המצב שלו – כמה המצע יבש, מצב הצמחים, סימנים של רקבון וכדומה. 
    טיפ: כאשר אתם פותחים את הטרריום בשביל להשקות או לנקות אותו, קחו נשימה עמוקה מתוך הכלי. יש ריח נעים של יער אחרי הגשם? הטרריום שלכם בריא. אם יש ריח של רקבון, גופרית או ריח רע אחר כלשהו, סימן שהתפתח רקבון, כנראה שבטרריום יש יותר מידי מים. פתחו אותו לכמה שעות ותנו לחלק מהמים להתנדף.
  7. וכמובן, להנות מהעולם הקטנטן שייצרנו!

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אתכם
איתי לוי
טיפול בטרריום -כל מה שצריך לדעת
איתי לוי
אין דבר כזה סוקולנטים!
איתי לוי
שמן נים- פתרון קדוש לבעיות מזיקים
איתי לוי
3 סוגי מערכות הידרופוניקה שיתאימו לכם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצים להיות הכי מעודכנים?

השאירו פרטים והרשמו לניוזלטר החינמי!